Programma onderdelen

Programma onderdelen


1. Programma Mondeling Nederlands.

Er wordt gewerkt met het programma Mondeling Nederlands.

Dit programma is gericht op de luister- en spreekvaardigheid van de leerlingen. Hierbij krijgen de kinderen een grote hoeveelheid woorden aangeboden. Er zijn vier cursussen van 8 modules.

Elke week krijgen de leerlingen een kleine toets over de woorden van de week. Na elke cursus ( na 8 weken) worden de leerlingen getoetst op hun verworven woordenschat.

Naast het programma Mondeling Nederlands wordt het programma Horen, Zien en Schrijven gebruikt, welke goed aansluit.

Ook wordt gebruik gemaakt van het programma Zien en Snappen welke een visuele ondersteuning biedt op beide programma’s

2. Lezen

Het programma lezen bestaat uit aanvankelijk lezen voor de leerlingen van 6 tot en met 9 jaar en technisch lezen voor leerlingen van 9 tot 12 jaar, die niet gealfabetiseerd zijn of niet kunnen lezen en schrijven in het Latijns schrift.

3. Begrijpend Lezen

Naast de dagelijkse omgangstaal hebben leerlingen ook specifieke schoolse taalvaardigheden nodig. Met behulp van het programma Nieuwsbegrip en Weerwoord worden de schoolse taalvaardigheden getraind. In deze lessen komen begrijpend lezen en begrijpend luisteren aan bod. De teksten sluiten aan bij de actualiteit.

4. Sociaal-emotionele ontwikkeling

De sociale en emotionele ontwikkeling komt dagelijks aan bod en tijdens de drama- lessen, mede aan de hand van de methode ‘ Rots en Water en Wereldreizigers. Met grote regelmaat worden de regels en omgangsvormen besproken en uitgespeeld in toneelstukjes. Hoe help je elkaar? Hoe laat je merken dat je iets niet wilt of niet leuk vindt? Welke regels zijn er in school? Misschien zijn er wel andere regels dan in het land waar je vandaan komt. Dit alles ondersteunen we met beeld- en plaatmateriaal en eventueel handpoppen.

5. Rekenen

Rekenen behoort ook tot het specifieke programma van de nieuwkomersklas. Er wordt gezorgd voor een rekenaanbod op het niveau van de kinderen. We proberen zoveel mogelijk ‘kale’ sommen aan te bieden. Later worden de sommen steeds taliger. Er wordt gewerkt met de methode ‘Alles telt’ en vanaf groep 4 met Snappet, waarbij de leerling eigen leerdoelen krijgen. Ook wordt er geprobeerd aan te sluiten bij de methode van de moederschool.

Gym/sport

De leerlingen sporten mee met leeftijdsgenoten en worden ingedeeld in een groep binnen de drie scholen in Middenmeer. De leerlingen sporten twee keer per week.

Rapportage

Na elke 10 weken vindt er een schriftelijke rapportage plaats, die bestemd is voor de ouders. Deze rapportage wordt door de leerkracht van de nieuwkomersklas met de ouders en de leerling persoonlijk doorgesproken, ook wordt deze naar de moederschool gestuurd. Na 40 weken zal er een rapportage en plan gemaakt worden voor de moederschool (de school van aanmelding).